Blijf op de hoogte

Lees het laatste nieuws

En schrijf je in

Veel gestelde vragen

Zijn smoothies van de supermarkt gezond?

Smoothies worden gemaakt door fruit en groenten te mixen. Daardoor bevatten ze veel gezonde voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, ....).

Vaak worden de smoothies in supermarkten gezeefd om een gladdere textuur te geven.  De smoothie verliest hierdoor veel vezels, deze hebben we nodig voor een gezonde spijsvertering.

Maar het is niet omdat een smoothie veel voedingsstoffen bevat dat je daarom gaat afvallen. Een gemiddelde smoothie bevat meer dan 100kcal per 25cl. Op het einde van de dag bepaalt het aantal calorieën dat je eet en drinkt je gewicht op de weegschaal, gezond of niet. Voor iemand die wil vermageren zal een light drank (cola, ...) een betere invloed hebben op je gewicht dan een smoothie... ondanks dat de light drank zo goed als geen gezonde voedingsstoffen bevat. Water is uiteraard het gezondst. 

Waarom verlies ik geen gewicht als ik minder eet?

Ten eerste kan je geen gewicht verliezen als je geen calorisch deficit creeërt met andere woorden het totaal aantal calorieën van wat je gemiddeld eet moet lager liggen dan wat je verbruikt die dag door te werken, te sporten, ....

Ten tweede zakt gewicht nooit lineair. Gewichtsverlies gaat steeds 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit hoe hard je ook je best doet. Geraak dus niet ontgoocheld als het resultaat niet direct zichtbaar is op de weegschaal. 

En ten derde het lichaam heeft verschillende manieren om zich te beschermen tegen "ondervoeding". Het drastisch beperken van voedselinname of het overslaan van enkele maaltijd kan ervoor zorgen dat ons metabolisme met 15 tot 30 procent vertraagt. Het is dus belangrijk om een strategie te ontwikkelen waardoor we gewicht verliezen zonder dat ons lichaam weet dat we op dieet zijn. 

 

Waarom ben ik zo moe na een maaltijd?

Door het eten van koolhydraten vertoont onze bloedsuikerspiegel een hoge piek en een diep dal. Hierdoor voel je jezelf vermoeid, geïrriteerd en zelfs hongerig kort na de maaltijd. Het is belangrijk dat iedere maaltijd ook eiwitten en vetten bevat, die de vertering vertragen waardoor de bloedsuikerspiegel stabieler blijft. 
Het is ook belangrijk om ons lichaam om de drie tot vier uur van energie te voorzien. Op deze manier houden het suikerniveau in ons bloed stabieler en voorzien we ons lichaam van voldoende energie. 
Koolhydraten weglaten uit een maaltijd kan er eveneens voor zorgen dat we ons vermoeid voelen omdat deze energie voorzien voor onze cellen en hersenen. 

Kort samengevat: zoek de juiste balans tussen eiwitten, vetten en koolhydraten bij iedere maaltijd.

Ik heb steeds honger. Wat moet ik doen?

In de eerste plaats is het belangrijk om te bepalen om wat voor soort honger het gaat: echte honger of honger door emoties, verveling of stress. In stresssituaties produceert ons lichaam hormonen zoals adrenaline en cortisol. Hierdoor krijgen we een hongergevoel. Op zo'n momenten worden we aangetrokken door voeding die veel vetten en suikers bevatten.
In zo'n geval, stel jezelf de vraag: "zou een wortel mijn honger kunnen stillen?" Als het antwoord ja is, dan heb je werkelijk honger. Indien niet dan ben je waarschijnlijk gestresseerd of verveeld. Doe 15 min een andere activiteit en herevalueer. 

Heb je steeds echt honger dan zijn je maaltijden waarschijnlijk onvoldoende gebalanceerd. In iedere maaltijd moeten voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten zitten. Voornamelijk vetten geven een langer verzadigingsgevoel. Vetten waren lange tijd de boeman maar dat is ondertussen achterhaald. 

Zijn een pintje en een glas wijn dikmakers?

Als we gewicht willen verliezen kijken vooral naar de dingen die we eten. We vergeten echter dat 30% van de energie die we opnemen uit dranken komt. De befaamde bierbuik is hier het bewijs van.

Alcohol bevat 7 calorieënper gram terwijl koolhydraten slechts 4 calorieën per gram leveren. Daarom is alcohol één van de meest onderschatte dikmakers in onze voeding.

Voor 1 glas wijn of een pintje (100 calorieën) moet de gemiddelde persoon ongeveer 2,5 km lopen om die calorieën weer kwijt te geraken.

Waarom de crunch één van de meest overschatte oefeningen is?

Massa's crunches uitvoeren is voor velen de manier om buikvet te verliezen. Helaas is deze oefening weinig efficiënt omdat je er slechts weinig calorieën mee verbrandt. Het zou efficiënter zijn, mocht je kiezen voor totale spierkrachtoefeningen waarbij niet alleen buikspieren maar ook schouders, romp en heupen uitgedaagd worden. Voorwaartse en zijwaartse planken en mountainclimbers zullen daarom een veel beter resultaat geven.

Wat nog erger is, is dat het veelvuldig uitvoeren van crunches de heupbuigers nog verder verkort. Deze spieren lopen van ons bovenbeen naar onze heup en zorgen ervoor dat we ons been buigen als we bijvoorbeeld wandelen. De heupbuigers zijn bij de meeste mensen reeds verkort doordat we dagelijks teveel aan onze bureau en in de auto zitten.  Door uren in die gebogen positie te zitten gaan de spieren verkorten. Door veel crunches uit te voeren gaan we deze negatieve ontwikkeling nog verder versterken. Deze verkorte spieren zijn voor vele mensen een belangrijke oorzaak voor lage rugpijn.

Aan welke intensiteit verbrand ik de meeste vetten?

De vetverbrandingszone bestaat niet!

Als we energie verbranden dan is deze energie afkomstig van 3 energiebronnen: vet, koolhydraten en eiwitten.

De vetverbrandingszone zoals wij die kennen, zegt iets over het percentage verbrande calorieën dat vet als energiebron gebruikt. Het hoogste percentage vet verbranden we IN RUST. Hoe intensiever de inspanning hoe hoger het percentage koolhydraten dat we verbranden.

Gewicht verliezen gaat over het aantal verbrande calorieën, niet over hoeveel van deze calorieën vet als energiebron hebben gebruikt. Als de vetverbrandingszone zou bestaan dan zouden we het meest resultaat boeken door enkel stil te zitten.

Een praktisch voorbeeld

2 identieke sporters gaan elk 20 minuten trainen. De eerste persoon gaat rustig wandelen om in de vetverbrandingszone te blijven. De 2de persoon loopt hard gedurende zijn 20 minuten.

Om het eenvoudig te houden, gaan we ervan uit dat de eerste persoon 40% van zijn energie uit vet haalt. Bij de 2de persoon is dit enkel 20%. De eerste wandelt aan 5km/u en legt 1,6 km afstand af. Dit resulteert in 100 calorieën waarvan er 40 calorieën via vet worden verbrand. De 2de persoon loopt aan 12km/u en legt 4km afstand af. Dit resulteert in 250 calorieën waarvan er 50 calorieën via vet worden verbrand.

De eerste persoon, die in de vetverbrandingszone trainde, heeft dus in totaal minder calorieën verbruikt en minder calorieën verbrand via vet in dezelfde tijd. De 2de persoon heeft 2,5 keer zoveel meer calorieën verbrand en 10 extra calorieën uit vet.

Stop dus met je zorgen te maken over vetverbranding en denk meer aan het verbranden van calorieën door harder, slimmer en vaker te trainen.

Gaversesteenweg 477 Merelbeke 9820

T 0497 53 44 35